Dnes je streda, 28.október 2020, meniny má: Dobromila
Čas čítania
2 minutes
Zatiaľ prečítané

Nadváha a obezita - Prečo na Obvode záleží?

október 15, 2020 - 15:15
Ako tak by ste to prežili, len... Keby ste si konečne mohli obliecť tie perfektné džínsy z minulej jesene. Ani po dvoch mesiacoch diétovania však nezapnete gombík. Obmedzili ste nezdravé jedlá, no váš obvod pásu sa stále hýbe v zúfalých číslach! Čo s tým?

Nadváha a obezita

Môže za to veľa jedla a nezdravého jedla a potom ešte málo pohybu a tak... ale to už poznáte. Ak sa vám táto pesnička už zdá obohraná, nevypínajte príjem, počúvajte pozorne ďalej. Pretože okrem toho, že nemáte práve dokonalé krivky presýpacích hodín, veľký obvod pásu vám môže signalizovať aj iné problémy. Zdravotné a závažne. Vysoká hladina cholesterolu, nadváha alebo obezita už dávno nie sú problémom len starších ľudí. Svedčí o tom aj fakt, že v roku 2018 bolo podľa WHO 40 miliónov deti pod päť rokov s nadváhou alebo obéznych. A tiež to, že od roku 1975 sa celosvetovo počet obéznych ľudí strojnásobil. Nezabudnite, že obezita je u väčšiny ľudí spätá so zvýšeným cholesterolom či už je to kvôli dedičnosti alebo zvýšeného príjmu tukov a cholesterolu v strave.

Nadváha a obezita - A čo s tým?

Nadváha a obezita ide ruka v ruke so zvýšeným cholesterolom. To či sa tento problém týka aj vás si pritom viete veľmi jednoducho zmerať, dokonca aj doma. Dajte chvíľu iba pre seba a vypočítajte si niečo ako svoj aktuálny stav. Najčastejšie používaným vzorcom je Index telesnej hmotnosti:

vydelíte si hmotnosť v kilogramoch výškou v metroch „na druhú“.

Pokiaľ máte výsledok nad 25, máte dočinenia s nadváhou, ak sa vám objaví číslo 30 a viac, patríte do kategórie obéznych. To je však iba základná informácia, pretože tento výpočet vám, žiaľ, nepovie či vašu hmotnosť tvorí tuk, voda alebo nadbytok svalstva. Avšak to, čo vám vie poriadne uškodiť je obvod pásu. „Na to, aby ste zistili či patríte k rizikovej skupine vám stačí vydeliť váš obvod pásu a výšku. Ak vám dostanete výsledok pod 0,5, teda ak je váš pás menší ako polovica vašej výšky, nemáte rizikové množstvo vnútrobrušného tuku, ktorý vám zúfalo kráti život. Pri číslach 0,5 - 0,6 máte už zvýšené riziko, ale ste ešte v takzvanom sivom pásme. Ak je však vaša hodnota v rizikovom pásme nad 0,6, bolo by rozumné navštíviť odborníka a nechať sa vyšetriť,” radí kardiológ a obezitológ MUDr. Ivan Majerčák a dopĺňa v akej časti si treba merať obvod pásu: „ideálne nad pupkom alebo tam, kde je brucho najväčšie.“

Keď tuk zabíja

„Pri pasovaní sa s nadváhou a obezitou nie je podstatná hmotnosť, ale obvod pásu. Dôležité je zbaviť sa nadbytočného tuku, ktorý sa ukladá hlavne v bruchu,“ upresňuje kardiológ a obezitológ a zároveň upozorňuje, že vnútrobrušný tuk je životu nebezpečný:

„Kým tukové bunky napríklad na ženských bokoch nemajú žiadnu endokrinnú aktivitu, tukové bunky v bruchu vylučujú látky spôsobujúce choroby, ako sú cukrovka, rakovina, srdcový infarkt, porážka, cirhóza pečene a ďalšie.“ Podstatné je, aby ste do svojho programu zaradili pohyb, znížili energetickú hodnotu potravín – na maximum vylúčili tuk a cukor. Prestaňte fajčiť a obmedzte konzumáciu alkoholu i soli. Dajte si záležať na kvalitnom a dostatočne dlhom spánku a naučte sa relaxovať. To však ešte stále nestačí na to, aby ste sa zbavili nebezpečného tuku okolo pása. Okrem toho si musíte dávať pozor na zlý cholesterol a udržiavať si jeho hladinu v dobrých číslach, napríklad aj prírodnými výživovými doplnkami s bioaktívnymi zložkami, ktoré sú izolované z potravín. Na kontrolu lipidov v nich slúži fermentovaná červená ryža, polikozanol a berberín. Kyselina listová prispieva k správnej látkovej premene homocysteinu. Podstatnou súčasťou prírodného výživového doplnku stravy sú aj antioxidanty v podobe najúčinnejšieho prírodného antixodantu, ktorým je astaxantín a koenzým Q10 – jeho nedostatok spôsobuje mitochondriálnu dysfunkciu.

- - Inzercia - -